Oma auto on pahin mahdollinen ympäristötuho. Kaupunkilaiselle oma auto on lähes anteeksiantamatonta. Meillä on auto. Meillä on myös muutama hyvä perustelu sille. Sitä käytetään ensisijaisesti erityissyistä ja erityiskäytössä muutamia kertoja vuodessa intensiivisesti. Noihin käyttökertoihin vuokra-auto tulisi liian kalliiksi, se tulisi oikeasti kalliimmaksi kuin oma auto. Muulloin automme seisoo tallissa. Kaupungissa emme aja sillä juuri ollenkaan. Ja olemme valinneet kalliimman dieselauton ja maksamme dieselveron vaikka ajokilometrimme jäävät valtavasti alle dieselin taloudellisen kannattavuusrajan.

Aikaisemmin olimme CityCarClubin asiakkaita. CityCarClub on siis kimppa-autopalvelu, jossa jäsenet maksavat kuukausimaksun ja saavat varata itselleen netistä tai puhelimella jonkun kimppaautoista. Käytöstä maksetaan kuukausimaksun lisäksi käytön mukaan.

CityCarClub oli mahtava. Auton sai aina halutessaan melko vaivattomasti. Auton nopea käyttö kaupungissa oli jopa syntisen halpaa. Keskipitkät reissut tuntuivat tosi kalliilta, mutta kun niitä vertaa oman auton aiheuttamiin kuluihin, niin ne olivatkin oikeasti halpoja. Todella pitkät viikonlopun tai viikon reissut taas olivat oikeastikin kalliita, jopa kalliimpia kuin autovuokraamoilla.

CityCarClubia voi suositella kaikille kaupunkilaisille, joilla on jokin tarve auton käytölle melko säännöllisesti.

CityCarClubia käytettäessä mietin usein mikä olisi järkevä tapa saada auto käyttöön viikonlopun tai viikon lomareissuille. Ei voi oikeasti pitää paikkansa että kaikki vaihtoehdot ovat niin kalliita, että oma auto on halvempi kuin vuokraaminen tai kimppa-autopalvelu.

Vuokraamot ovat varmaankin erikoistuneet turisteihin ja businessmatkaajiin. Heiltä on helppo kääriä isot katteet ja pitää hinnan korkealla. Jonkun pitäisi perustaa moderni tavallisille kaupunkilaisille suunniteltu autovuokraamo. Jonkinlainen hinnoittelullinen välimuoto autovuokraamoille ja City Car Clubille. Tai sitten pitäisi keksiä muita tapoja saada auto käyttöön. Olisikohan netissä ystävärinkejä, joissa lainataan autoa toisille? Tai pitäisikö VR:n ja bussifirmojen kehittää jotenkin reittejään ja toimintaansa korvaamaan uudenlaisia tarpeita? Joskus tuntuu että VR ja bussifirmat ovat toimineet liian perinteisellä kaavalla liian pitkään.