Suomen paras, ja ehkä ainoa, thinktank Demos Helsinki järjesti yhdessä Dodo ry:n kanssa mukavan pikapienoisseminaarin kuluttajien yhteisöllisestä toiminnasta, kuluttamisesta ja niiden suhteesta ilmastomuutoksen ratkaisemiseen.

Parituntisen ja lämmintunnelmaisen tilaisuuden anti oli masentavaa. Kuluttajalla ei kuluttajatutkimuksen havaintojen mukaan ole kovinkaan tärkeää roolia tulevaisuuden ratkaisemisessa. Ja vaikka kuluttajalle jokin rooli nettiyhteisöjen ja muiden tukemana saataisiin, niin asiantuntijakonkarien mukaan kaikki vastuullisuusvalistuneet kaupunkilaiset ovat sellaista pienenpientä eliittiä, jonka vaikutus jää marginaaliseksi. Jos jollain kuluttajilla on valtaa tai vaikutuksia, niin kyse on suuresta massasta perusmattijamaijameikäläisiä. Ja itse asiassa jos ilmastomuutos meinataan ratkaista niin mitään merkitystä ei ole edes suomalaisilla mattijamaijameikäläisillä. Valtaa ja vaikutusta on vain suurten megametropolien asukkailla Lontoossa, New Yorkissa, Riossa, Tokiossa, Pekingissä, Shanghaissa ja vastaavissa. Ja pienempien kaupunkien asukkailla Kiinassa, Intiassa, Thaimaassa ja vastaavissa.

Ei siis kannata tehdä mitään. Kaikki mitä täällä Suomen vastuullisuuseliittikuluttajien hiekkalaatikolla tehdään on vain itsekästä omantunnon puhdistamista ja illuusion rakentamista maailman pelastumismahdollisuudesta. Ja jos täällä jotain tehdään, niin sen on oltava poliittista päätöksentekoa ilmasto- ja kulutusasioissa EU-tasolla. Siinä loppufiilis tilaisuudesta.

Myöhemmin iski aivoissa kapina. Ei tää näin saa mennä! Jotain on pakko pystyä tekemään!?!

Kasvavien ja nopeasti kehittyvien miljardivaltioiden ja monimiljoonakaupunkien asukkaat oppivat jostakin kulutustottumuksensa ja ennen kaikkea kulutusodotuksensa. Odotukset ja vaatimukset tavarapaljoudelle opitaan länsimaisten medioiden ja länsimaisten matkailijoiden kautta. Ne opitaan välillisesti meiltä, sinulta ja minulta. Se mitä meillä on kopioituu Aasiassa ja kohta Afrikassakin.

Meidän on siis nopeasti muutettava sitä mitä meillä on. On luotava uusia esimerkkejä tulevaisuuden kansainväliselle keskiluokalle. Esimerkkejä, malleja, tavoitteita, haaveita, odotuksia ja toiveta. Siinä on kaikki mitä meillä on annettavana maailmalle. Esimerkkejä, malleja, tavoitteita, haaveita, odotuksia ja toiveta jotka antavat kiinalaisillekin kiksejä ja ovat samalla nykymeininkiä vastuullisempia.

Niin kauan kun emme Suomessa keksi uusia malliesimerkkejä niin meillä ei ole merkitystä. Britit ovat jo keksineet malliesimerkkejä innostuttuaan joukolla tuotteiden co2-jalanjäljestä´, energiankulutuksesta ja muusta vastuullisuudesta. Kaliforniassakin on keksitty monta hyvää tuotetta, palvelua ja konseptia jotka kelpaavat malliesimerkiksi Kiinaankin.

Ensimmäisenä pitää vapauttaa suomalaiset brittien ja muiden seuraamiselta ilmastoinnovaatioissa. Jos jokin ilmastotuote- tai palvelu on jo omaksuttu vaikka briteissä niin homma on silloin jo hoidettu. Se on kunnossa. Piste.

Briteilta uusi ilmastotuote leviää Aasiaan tehokkaammin kuin Suomesta. Jos samaa tuotetta aletaan käyttää Suomessa niin koko Suomi saisi olla mukana ja silti vaikutuksemme ilmastomuutokselle olisi oikeastaan pienempi kuin pelkän Lontoon vaikutus. Ei puhuta pisarasta meressä vaan jostain vielä pienemmästä. Ei oikeasti kannata vaivautua. Me voimme kyseisen ilmastotuotteen osalta jatkaa kuluttamistamme kokonaan ilman sitä ja hyvällä omalla tunnolla käyttää vanhoja menetelmiämme.

Briteillä on tuotepakkauksissa kerrottu co2-jalanjälki! No eipä tarvitse Keskon, Tradekan ja S-ryhmän vaivata asialla päätään ja pakkauskustannuksiaan ennen kuin EU-pakottaa.

Britit neutralisoivat etelänmatkojensa lentomatkan päästöt maksamalla vapaaehtoisesti co2-neutralisointipalveluihin. No eipä tarvitse minun maksaa ekstraa omasta etelänlennostani ja jostain Finnairin Oulun lennosta. Ei tarvitse maksaa eikä kokea huonoa omaatuntoa maksamattomuudesta.

Mutta minun pitää tehdä jokin innovaatio. Pitää keksiä ja toteuttaa jotain mikä ei ole keksitty vielä edes Lontoossa. Uusi innovaatio on saatava toimimaan Suomessa hyvin. Sen jälkeen se on nopeasti saatava toimimaan Lontoossa, Berliinissä, Pariisissa, New Yorkissa, Los Angelesissa ja Tokiossa. Sen jälkeen se on saatava nopeasti toimimaan Pekingissä ja Shanghaissa.

Jatkossa Suomesta ponnistettaessa vain uusilla innovaatioilla on merkitystä maailman pelastamisessa. Ja vientiosaamisella. Onko muuten kumpikaan Suomen vahvuus?

Tsekkaa